Fælles visioner i Dagtilbud Nørresundby

Alle børn en del af fællesskabet i Dagtilbud Nørresundby

Vi arbejder inkluderende og er optagede af børneperspektivet. Dagtilbuddet består af mange forskellige institutioner, der alle tilgodeser børnenes individuelle behov for at være en del af fællesskabet.

Dagtilbud Nørresundby skal være et grønt dagtilbud.

Dagtilbud Nørresundby skal være et grønt dagtilbud med fokus på bæredygtighed, og på udfasning af engangsplast, affaldssortering og genbrug. Vi har institutioner, der arbejder med biodiversitet på legepladserne.

Vi har fokus på idéudveksling i forhold til genbrug af vand, skelnen mellem drikkevand og vand som læringsredskab.

Dagtilbud Nørresundby er involveret i EU-projektet vedrørende byggeriet på Stigsborg, hvor vi skal afprøve, hvordan vi kan arbejde med pædagogisk bæredygtighed. Prøve-handlingerne foregår primært i Børnehuset Nr Uttrup, mens den opsamlede viden vil komme alle institutioner til gode.

Sunde børn er glade børn

I Aalborg Kommune er der fokus på, at alt for mange børn ikke har alderssvarende motorik, når de starter i skole. Forskning viser, at der fortsat er for mange overvægtige børn ved skolestart.

I Dagtilbud Nørresundby vil vi sætte fokus på at sikre mere lighed i sundhed.

Vi samarbejder med kommunale sundhedsplejersker og forældre om et årligt legebaseret sundhedsbesøg i institutionerne, for alle 4-årige børn.

Kommunernes Landsforenings projekt ”Børneliv i sund balance”

Børnehuset Viaduktvej, Vuggestuen Magnolia, Børnehuset Troldereden og Børnehaven Strandparken deltager i KL projektet.  Dette projekt foregår i samarbejde med sundhedsplejen, lokale foreninger og andre nære aktører omkring Gl. Lindholm skoledistrikt.  I projektet har vi bl.a. fokus på leg, bevægelse og sund mad i dagtilbuddet.  Den samlede viden bredes ud til hele dagtilbuddet.

Pædagogiske dage

I Dagtilbudsbestyrelsen er det besluttet, at alle institutioner holder pædagogisk dag én gang årligt. Dette for at understøtte den høje faglighed og sikre mulighed for fordybelse i udviklingen af den pædagogisk praksis.

De pædagogiske dage afholdes hvis muligt, på grundlovsdag, når det falder på en hverdag.