Sådan arbejder vi pædagogisk

Børn er forskellige

Vi vægter nærvær, omsorg og trivsel både for det enkelte barn og for børnene i grupperne, og her er rummelighed og hjerterum. Hvert barn er særligt og skal understøttes ud fra netop deres behov.

Vi har en skøn børneflok, og i Strandparken er der plads til børnenes forskellige personligheder, og det at være forskellige fra hinanden, bruger vi som en styrke ind i vores børnefællesskaber.

Læringsmiljøerne er udviklende for børnene

Vores fysiske læringsmiljøer skal indbyde til fordybelse, leg og læring. Vores legetøj, legeredskaber og de kreative materialer, som børnene har til rådighed, vælges ud fra børnegruppens aktuelle behov. De små rum/legesteder vi indretter udendørs og indendørs, udvikles løbende.

Dannelsen omkring hvordan og hvad vi er sammen med hinanden om i børnehaven, er et vigtigt læringsrum. Det skal være rart at være i børnehave, så vi understøtter arbejdet med at udvikle og udvise respekt, anerkende forskellige holdninger, nysgerrighed, åbenhed, rummelighed og demokratisk forståelse.

Vi er optaget af, at få øje på børnenes spor og deres læringsprocesser, understøtte læringsmiljøer, der giver børnene får mulighed for at fordybe sig, blive udfordret og mulighed for ”bare at være til stede” i nuet.

Børnegrupper og børnefællesskaber er blandet i alder

Strandparken har 3 basisgrupper; Blåmuslingerne, Rejerne eller Søstjernerne, hvor børnene er blandet i alder. Hvert barn hører til en af grupperne, hvor der er faste pædagoger, og pædagogmedhjælpere.

Børnene møder også hinanden i fællesskaber på kryds og tværs af hele børneflokken. Vi voksne deler nogen gange børnene op i mindre grupper på tværs af huset, som kan være opdeling ud fra f.eks. alder, interesser, legerelationer, børn med behov for mere sprogstimulering eller motorik.

Nogle gange er det vi voksne der sætter rammer omkring børnenes fællesskaber og deres lege, når børnene kan have behov for det. Andre gange undgår vi voksne at forstyrre børnenes egne opståede fællesskaber.

Alle børn skal opleve sig som en vigtig del af fællesskaberne og vi voksne understøtter inklusion af alle børnene.

Den ”frie” leg, hvor børnene selv kan finde sammen omkring lege på tværs af alle børn og på børnenes egne præmisser, prioriteres som en stor del af børnenes dag.

Vi finder inspiration i Reggio Emilia filosofien

Vi er inspireret af Reggio Emilia filosofien, som bl.a. handler om, at børnene får mulighed for at udtrykke sig kreativt med forskellige materialer og udtryksformer. Vi følger i høj grad børnenes spor – det de selv bliver optaget af og finder mening og værdi i, og det er i høj grad processen der er vigtig for læringen, og ikke så meget produktet. Strandparken er med i et kommunalt Reggio Emilia netværk for institutioner.